Kondition på crosstrainer

Det finns många sätt att träna upp konditionen på och egentligen är alla sätt bra. Man kan säga att så länge man andas häftigare, får högre puls och känner sig varm när man tränar kommer konditionen att bli bättre vid regelbunden aktivitet. Det finns många olika redskap och hjälpmedel som man kan använda ifall man vill träna upp konditionen hemma. En crosstrainer kan till exempel vara ett bra träningsredskap ifall man vill förbättra sin kondition. Det är även ett mycket bra träningsredskap för den som vill forma kroppen och bränna fett, eftersom den är väldigt effektiv för just det. Den här texten går närmare in på exakt hur en crosstrainer ökar ens kondition och hur man kan börja använda en.

Kondition på crosstrainer – ett effektivt träningspass

Man kan hitta en crosstrainer på alla gym idag och dess popularitet ökar ständigt. Många använder en crosstrainer för att öka konditionen och när man väl har stått på en känner man att den verkligen sätter igång kroppen och bränner rejält med kalorier. Men är den egentligen bra för konditionen? En crosstrainer fungerar ungefär på samma sätt som när man åker längdskidor, det vill säga att kroppen rör sig på samma sätt. Den rörelsen är väldigt krävande för kroppen, men den är samtidigt skonsam för knän och leder. Eftersom hela kroppen rör på sig är det lätt att komma upp i hög puls och många blir väldigt andfådda efter ett pass.

Just den andfåddheten är ett bra tecken eftersom det visar att din träning är effektiv. På sikt förbättras andningen och förmågan att forsla syre från lungblåsorna till de röda blodkropparna ökar. Ens lungkapacitet blir helt enkelt större. När man genomför konditionsträning är det viktigt att en tillräckligt stor muskelmassa aktiveras under träningspasset. Ifall den muskelmassa man använder är liten så provoceras inte hjärtats pumpkapacitet lika mycket som om den är stor. Det innebär att träningseffekten på konditionen blir lägre. Detta är en av anledningarna till att en crosstrainer är ett bra redskap för just konditionsträning eftersom den aktiverar både armar, ben, bål och rygg.

Fördelar med crosstrainer jämfört med annan konditionsträning

När man tränar kondition på crosstrainer blir även förmågan att forsla bort förbränningsprodukten koldioxid från andningsluften bättre. Detta sker eftersom hjärtat till följd av konditionsträningen kan pumpa mer blod förbi lungorna och mer blod kan då syresättas samtidigt. Många tror att en crosstrainer är sämre än att till exempel löpning eller att använda en roddmaskin. Sanningen är dock att en crosstrainer isolerar musklerna vilket innebär att de får en mer fokuserad träning. Eftersom löpning kan överbelasta lederna kan inte alla löpa. En roddmaskin som används på fel sätt kan skada ens rygg, men med en crosstrainer får man en skonsam och effektiv träning som i princip alla kan genomföra.

Eftersom en crosstrainer rör sig i glidande och raka rörelser är det skonsamt för lederna och det är så kallad elliptisk träning man genomför. Det som är unikt med sådan träning är att fötterna alltid är på pedalerna, vilket innebär att kroppen inte utsätts för tunga stötar och lederna belastas då inte. En crosstrainer ger samma helkroppsträning som en trappmaskin, men den naturliga rörelsen liknar mer den man gör på ett löpband. Man kan även ställa in olika motstånd vilket gör att människor som har olika fitness-nivåer kan använda den.

Att träna kondition på crosstrainer

När man ska träna kondition på crosstrainer är det viktigt att man hela tiden ökar motståndet och tiden som man använder den. Så fort som det börjar bli lätt på en nivå ska man gå upp i motstånd eller tid. Detta ser till att kroppen alltid utmanas och då blir den också starkare och får bättre kondition.

Att komma igång med träningen

När man ska komma igång med att träna på en crosstrainer är det viktigt att man först ser till att ens maskin har rätt inställningar. Detta gäller även på gym som har dessa maskiner, eftersom de vanligtvis står på standardinställningarna och kanske inte passar ens vikt och det motstånd man behöver. Det är bra att börja med korta tidsperioder och med mindre motstånd, för att sedan successivt öka både tiden och motståndet när man blir bättre. Det är viktigt att inte gå för hårt ut i början, speciellt om man är helt otränad. På en crosstrainer ser man ofta resultat ganska snabbt så var inte missnöjd ifall du måste börja på en nivå som du anser är låg.

Någonting annat som man ska tänka på med en crosstrainer är att det är en mycket effektiv kaloriförbrännare. När du har ställt in den med rätt motstånd och jobbar ordentligt med både armarna och benen kan du räkna med att du bränner cirka 100 kalorier var tionde minut. De som är riktigt bra på att använda crosstrainers kan bränna 1000 kalorier i timmen. Förutom att träna kondition på crosstrainer är det alltså utmärkt att använda detta redskap för den som vill gå ner i vikt. Många säger att de får resultat väldigt fort och det är därför ett mycket omtyckt träningsredskap. Tänk dock på att det inte direkt bygger muskler, så vill man ha det bör man kombinera det med styrketräning.

Träna hemma eller på gym

Det är många som börjar gå på gym enbart för att använda deras epillistiska träningsmaskiner, crosstrainers är en av dem. De flesta moderna gym har några crosstrainers och många gånger kan det vara en bra idé att träna detta på ett gym. Vanligtvis är ett gyms träningsmaskiner ganska avancerade och ofta kan man mäta pulsen, se ens kaloriförbränning och annan data direkt på maskinen. Crosstrainers går även utmärkt att träna på hemma och de tar inte större plats än en vanlig motionscykel. Det går att köpa i olika prisklasser, från en tusenlapp till mer avancerade maskiner som kostar flera tusen. Oavsett hur du väljer att träna, på gym eller hemma, kan du vara säker på att din kondition kommer att förbättras ifall du använder denna maskin rätt.

Man kan träna crosstrainer på gym

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *