Cardioträning på gymmet

Du kanske har hört talas om cardioträning men skjutit det åt sidan för att du hellre vill bygga muskler? Det kan vara lätt att falla i ett mönster där man hellre lägger vikt vid att se bra ut än att må bra på insidan. Läs i vår artikel varför cardioträning på gymmet är bra!

Få in cardioträning i dina rutiner nu

Varför är cardioträning på gymmet viktigt? Jo, för cardioträning tränar ditt kardiovaskulära systemet. Alltså hjärta och lungor. Detta tränas nästan aldrig under dina styrketräningspass eftersom de är korta och du får inte upp någon puls. Cardioträning är också en träningsform som tar mycket längre tid än vad styrketräning tar. Men varför är cardioträning bra?

Därför är cardioträning bra

Cardioträning tränar ditt hjärta att inte behöva arbeta lika hårt för att pumpa runt blodet i din kropp. Vi föds alla med ett visst antal pulsantal som räknar ner tills den dagen hjärtat inte längre kommer orka med. Om du tränar upp ditt hjärta att inte behöva arbeta lika hårt kommer du alltså att leva lite längre.

Cykeln är ett effektivt sätt att träna cardio på gymmet.

Sju fördelar med löpning på gymmet

1. Du är inte beroende av vädret. 2. Löpning stärker immunförsvaret. 3. Stimulerar nybildandet av hjärnceller, och därmed motverkar åldrandet. 4. Stärker kroppens försvar mot humörsvängningar. 5. Ger ett mer aktivt sexliv genom ökad produktion av könshormoner. 6. Du får bättre lungkapacitet och kommer inte bli svettig eller andfådd i situationer där otränade kämpar mot detta. 7. Dåligt fett förbränns och det goda fettet återstår i kroppen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *