Kondition och dess fördelar

Rör dig endast 30 minuter om dagen och du blir som en ny människa! Låter det för bra för att vara sant? Både läkare och dietister är rungande överens om att en halvtimmes motion varje dag räcker för att hjärtmuskeln ska bli starkare, blodkärlen vidgas och för att risken för blodpropp ska minska. Inte nog med att kroppen får otroliga hälsomässiga fördelar så påverkas även knoppen till det positiva. Livskvaliteten ökar genom att du blir piggare, gladare och orkar mer. Skulle allt det inte vara nog så kan du även se träningen som en stunds avkoppling och egentid, en stund ute i naturen med en ljudbok, musik eller en trevlig podcast i öronen eller bara vara själv med dina egna tankar.

Ingen gymfantast? Oroa dig inte – det finns alternativ!

Dunkande musik, tunga vikter och löpband på högvarv – då det inte är alla som tycker om att hänga på gymmet är det tur att det finns andra sätt att förbättra sin kondition på. Du rör dig faktiskt hela tiden i vardagen, även om du inte tänker på det. När du leker med barnen, pysslar i trädgården eller tar en promenad med hunden hjälper du också till att förebygga ohälsa och sjukdomar.

Vill man ändå lägga lite mer krut på att hålla igång sin kondition, men tycker att det är svårt att hinna med att träna, så finns det alltid små knep att ta till. Kanske kan du lägga till några minuter på vardagsaktiviteterna, eller kort och gott minska den tid du sitter still? Människan är inte skapt för att sitta längre stunder och både kropp och själv skulle må bättre om vi minskade på alla aktiviteter i sittande ställning, som t.ex. tv-tittande eller hemarbete framför datorn.

Öka din koncentrationsförmåga med hjälp av träning

De allra flesta som precis avslutat ett träningspass eller en härlig långpromenad känner igen den tillfredsställande känslan av välmående flöda genom kroppen. Men visst finns det något annat där också? Känner vi oss inte lite extra skärpta och “på hugget” efteråt? Den sistnämnda effekten får stöd från många olika undersökningar och tester – och man kan nu bekräfta att just det är mer än bara just en känsla. Forskare har upptäckt att hjärnans blodflöde ökar med cirka 20 % i och med, och efter, träning – vilket påverkar ditt välmående och din koncentrationsförmåga positivt.

Även om man känner sig på topp några timmar efter att man motionerat så ska man vara medveten om att träning kommer med ännu mer långvarig effekt än så. Efter några veckor bildas nämligen även nya hjärnceller i hjärnans minnescentrum och man har kunnat bevisa att kopplingsmönstret i hjärnan förstärks på ytterligare lite längre sikt. Det är alltså egentligen inte krångligare än att träning gör att din koncentration skärps, och det bästa av allt – du behöver inte vänta längre än ett halvår för att effekten på hjärnans produktivitet ska börja kicka igång på riktigt!

Träning gör gott för både kropp och själ

Motion och vardagsträning – nyckeln till välmående

Det finns många saker man kan ta till när man känner sig nedstämd – en shoppingrunda eller kanske en middag på stan. Men få saker är så effektiva för välmåendet som motion! Du behöver inte lägga massa pengar på dyra gymkort eller personliga tränare, utöka istället din vardagsmotion med några minuter varje dag. Förutom att du väldigt snart kommer märka skillnad i både kropp och själ hjälper du din hjärna att producera mängder av nya hjärnceller som får dig att känna dig mer skärpt och alert.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *