Träna kondition hemma

Visste du att det är ganska enkelt att träna upp sin kondition hemma med bara några enkla redskap? Man behöver inte gå till gymmet för att träna upp sig, utan hemmaträning kan vara minst lika effektivt ifall man gör det på rätt sätt. Många idag har en stressig vardag och känner att de inte hinner med ett gymbesök. Genom kort och effektiv hemmaträning går det snabbt att träna upp sin kondition och det finns många olika sätt att göra det på. Läs vidare för tips.

Få upp flåset med hopprep

Att hoppa hopprep är mycket effektiv träning och det bästa är att man kan göra det hemma. En annan fördel med ett hopprep är att det inte kostar mycket, utan man kan få ett fullt dugligt hopprep för en hundralapp. Vill man träna kondition hemma är det en mycket god idé att hoppa rep. Uppskattningsvis förberänner det 340 kalorier att hoppa under 30 minuter. Det är lika mycket som man förbränner under en löprunda.

Många känner till att hopprep är något som många boxare tränar med och det är faktiskt fullt förståeligt. När man väl börjar hoppa med ett märker man hur jobbigt det faktiskt är, men dessutom hur snabbt man tränar upp konditionen och fötternas flexibilitet. För att få ut så mycket som möjligt av träningen kan man variera hoppen. Det går t.ex. att hoppa dubbelhopp, baklänges, med armarna i kors eller på ett ben.

Dans, trappor och rockring

Ett annat effektivt sätt att träna upp konditionen på är genom att dansa. Det kanske låter som att det inte skulle kräva så mycket kondition, men om du t.ex. hittar en instruktionsvideo med Zumba och kör hemma, märker du snart att det är mycket krävande och man blir snabbt andfådd. Det finns många olika hemmavideor att välja mellan och man kan enkelt hitta en dansvideo som passar sin smak.

Rockringar är utmärkta redskap om man vill få upp konditionen och stärka bålmuskulaturen. Det kan vara lite svårt att komma igång, men när man väl har fått in tekniken är detta en väldigt rolig träningsform. Att springa i trappor är ett annat smart sätt att få upp konditionen på så, har man trappor hemma är det en bra idé att springa upp och ner så många gånger man bara orkar. Det går snabbt att få upp flåset genom att springa i trappor och det tränar även benens muskulatur.

Hopprep är bra för konditionen

Enkelt att träna kondition

Som ni kan se är det enkelt att börja träna konditionen hemma och man behöver faktiskt inte några dyra maskiner eller redskap för att börja. Det handlar egentligen bara om att hitta den träning som passar en och sedan göra det regelbundet nog för att se resultat. I princip kan man säga att allt som gör att du andas häftigare och blir varm är bra konditionsträning. Det går förvånansvärt snabbt att träna upp konditionen, så sätter du igång redan idag kan du snabbt vara i form.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *