Träna kondition och styrka

För att vara vältränad gäller det att ha en bra all-round träning där hela kroppen står i fokus. Både konditionen och styrkan måste tränas om man vill att hela kroppen ska vara frisk och stark. Man behöver faktiskt inte gå på gym för att träna upp kondition och styrka, utan det finns massa saker man kan träna hemma för att bli stark, snabb och uthållig. Det viktigaste när det kommer till träning är motivationen, men det underlättar givetvis om man vet hur man tränar effektivt. Läs vidare för tips om hur du kan öva upp din styrka och kondition.

Träna styrka med kettlebells

För att träna upp din styrka hemma är en kettlebell ett utmärkt träningsredskap. Det är enkelt att använda och det finns många olika övningar som man kan utföra för att få en riktigt helkroppsträning. Många tror att kettlebells bara tränar styrka, men efter ett pass är det ganska uppenbart att man faktiskt både kan träna kondition och styrka. Man kommer helt enkelt upp i bra puls när man tränar med kettlebells, fast det är ändå bättre att löpa om man är sugen på att träna kondition.

Kettlebells har fått lite av en renässans den senaste tiden och är idag riktigt på modet. Anledningen till det är för att det är så pass enkel och effektiv träning. Om man vill sätta igång med denna typ av träning bör man börja med 8-12 kilo om man är kvinna och 16 kilo om man är man. En kettlebell är ibland tillverkad av gjutjärn och ibland av vinyl. Det ser lite ut som ett bowlingklot med ett handtag och man tränar genom att svinga den runt. Det finns många olika övningar på nätet som man kan kolla på ifall man vill komma igång.

Träna kondition med enkla medel

Klassisk löpning är fortfarande ett av de bästa sätten att träna kondition på. När man väl sätter igång att springa tar det inte lång tid innan konditionen förbättras. Ett knep är att börja med långa promenader. När du sedan är redo för det lägger du upp löpningen på så sätt att du promenerar fem minuter och springer en minut. Sedan ökar du successivt minuterna du springer till den dag då du kan springa hela rundan.

Ett sätt att hålla uppe konditionen på är att hoppa hopprep. Det låter kanske konstigt, men det är faktiskt riktigt bra konditionsträning som går att jämföra med löpning. Fördelen med att hoppa hopprep är att du kan göra det hemma med minimal utrustning. Du kan hoppa precis hur länge du vill och jobba i intervaller, precis som man gör vid löpning. Glöm inte heller att dra nytta av trappor i din närhet för att öva upp din kondition. Några gånger upp och ner för trappan varje dag är ett bra knep för att öka syreupptagningsförmågan.

Löpning för konditionens skull

Att komma igång

Det kan vara jobbigt att verkligen komma igång med träningen, men resultaten är helt klart värt det. De olika träningsformerna som är nämnda ovan ger ofta snabbt resultat på både hälsa och kroppens utseende om man tränar regelbundet och äter ordentligt. Om du är seriös med att komma i form, tänk då på att dieten också är riktigt viktig. Man kan inte träna sig ur en dålig diet! Tänk även på att lägga in vilodagar mellan träningen. Detta är speciellt viktigt om du tränar styrketräning, eftersom musklerna byggs upp under vilodagarna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *